środa, 12 września 2012

Już od stycznia przyszłego roku zmienią się przepisy regulujące uzyskiwanie prawa jazdy. Pojawią się nowe kategorie, zmienią zasady przeprowadzania egzaminów teoretycznych i praktycznych, ale prawdziwą rewolucją będzie “prawo jazdy na skutery”.

Wraz z nową kategorią AM pojawią się profesjonalne szkolenia i egzamin państwowy. Dziś kartę motorowerową można zdobyć m.in. na kursach w szkole, często jednak jest to fikcja.  – Zmiany, które wejdą w życie po 19 stycznia 2013 zmierzają w dobrym kierunku i powinny by wprowadzone dawno temu- stwierdza Kinga Busz, instruktorka nauki jazdy i wykładowca w toruńskiej szkole As-Majer.

Fot. Marcin Łaukajtys Na zdjęciu instruktorka nauki jazdy Kinga Busz i osiemnastoletni Mateusz Wasilewski, który do tej pory jeździł skuterem, teraz jest w trakcie kursu na prawo jazdy kat. A.

 – Wśród młodych już widać poruszenie, często mamy zapytania o kursy na kartę motorowerową, którą po wejściu nowych przepisów, będzie można po prostu wymienić na prawo jazdy kategorii AM.  W tym momencie w rzadko której szkole organizowane takie kursy, a ośrodki nauki jazdy w tym momencie niestety nie mają możliwości prowadzenia takich szkoleń. Z kolei “szkolny”egzamin często jest po prostu formalności i nastolatek wyjeżdża na drogę nie mając pojęcia o technice jazdy i bezpieczeństwie w ruchu drogowym. Niestety minusem nowelizacji jest fakt, że obowiązek posiadania prawa jazdy kategorii AM, będzie dotyczył tylko osób między 14, a 18 rokiem życia. Dorośli w dalszym ciągu będą mogi poruszać się skuterami na “dowód osobisty”- zaznacza instruktorka. Tą informacje potwierdziło również biuro prasowe ministerstwa. -Wejście w życie ustawy o kierujących pojazdami przewiduje zachowanie praw nabytych w tym zakresie- informuje Jakub Dąbrowski z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. -Osoba, która ukończy osiemnaście lat przed 19 stycznia 2013 zachowa uprawnienia do kierowania motorowerami. Po 19 stycznia,  aby kierować motorowerami będzie trzeba uzyskać uprawo jazdy kategorii AM – w wieku 14 lat (zastąpi kartę motorower ową) lub kategorii wyższej, np. A lub B.

 

Do tej pory kartę motorowerową można było zdobyć w wieku 13 lat, teraz poprzeczka zostanie podniesiona do lat 14, a  kursy będą prowadzone przez ośrodki nauki jazdy.  Egzamin poza teorią i placem będzie zawierał także jazdę w ruchu miejskim. Będzie ona odbywała się po wyznaczonej trasie, tak jak w chwili obecnej jest to w przypadku motocykli. – Zmiany będą diametralne - stwierdza Krzysztof Kucicki, Naczelnik Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Toruniu. -W tej chwili nie ma ogólnopolskiego, ujednoliconego programu szkolenia młodzieży w zakresie jazdy motorowerami. Dziś egzamin polega na zdaniu części testowej i praktycznej, gdzie sprawdzane są umiejętności panowania nad pojazdem. Egzaminy można zdawać w WORD-zie, ale przeprowadzane są także przez szkoły, jednak w praktyce ta druga możliwość występuje bardzo rzadko ze względu na brak skuterów do  egzaminowania. Po 19 stycznia wejdzie ujednolicony program szkolenia w ośrodkach nauki jazdy oraz egzaminowania. Oczywiście, by zdać egzamin państwowy wymagania będą znacznie większe, co oceniam pozytywnie i mam nadzieję, że wpłynie to na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.

- Musimy wziąć pod uwagę również rosnące możliwości techniczne pojazdów, którymi kierują młodzi prawie motocykliści, bo w gruncie rzeczy różnice między motocyklem, a motorowerem często są znikome. Wiele tych pojazdów można łatwy sposób przerobić zwiększając ich moc, co nie jest rzadkością wsród młodzieży. W ich rozumieniu są one udoskonalane, ale za tym idzie również wzrost zagrożenia na drodze oraz aspekt etyczny, bo realnie nie mają oni uprawnień do kierowania takimi pojazdami-  podkreśla Tadeusz Muszyński, egzaminator nadzorujący z toruńskiego WORD-u.
– Wypadki, które zdarzają się z udziałem motorowerów są tragiczne w skutkach, młody człowiek traci życie, bądź zostaje kaleką. Według mnie nowe przepisy będą dyscyplinowały w dobrym tego stwierdzenia znaczeniu. To jest ważny aspekt, może nie doceniany przez młodych, którzy myślą że utrudnia im się zdobywanie uprawnień, jednak w rezultacie uważam, że przyniesie to bardzo pozytywne zmiany.  

poniedziałek, 10 września 2012

Pokazują prawdziwe pasje, nieprzeciętne maszyny i nowości na rynku. „Ostra Jazda” wkracza wszędzie tam, gdzie słychać dźwięk silnika i pisk opon.

„Ostra Jazda” to stała pozycja na antenie Radia Gra, w każdą sobotę dokładnie w samo południe słuchacze zabierani są na godzinną przejażdżkę po świecie motoryzacji, a za sterami zasiadają Żaneta Lipińska-Patalon i Piotrek „Olo” Olszowski.

Motocykle kontra samochody?

Ona zwolenniczka dwóch kółek, on zdecydowanie stawia na cztery. Mimo to zamiast rywalizacji raczej mamy do czynienia ze wspólnym uzupełnianiem się tych dwóch światów, bo łączy

ich jedno-motoryzacyjna pasja. – To rzeczywiście w dzisiejszych czasach może być kontrowersyjne- stwierdza Żaneta Lipińska-Patalon. – Na naszych drogach narasta agresja i brak zrozumienia dla innych uczestników ruchu. Większość motocyklistów twierdzi, że kierowcy aut nie potrafią jeździć, prowadzący samochody niepochlebnie wyrażają się o motocyklistach- szaleńcach i dawcach. O rowerzystach już nie wspomnę, bo po prosto trzeba być kamikaze, by poruszać się na naszych drogach, gdzie króluje podejście większy może więcej… Ja uważam, że można jeździć szybko i bezpiecznie, a można też wolno i nieudolnie.

Najważniejsza jest pokora i zdrowy rozsądek. Nie musimy jechać szybko, nie musimy popełniać błędów, nie musimy nawet prowadzić, ale możemy już nie wrócić z drogi. Oczy wokół głowy! Myślmy za siebie i innych. Jak mi się marzy, żeby takie myślenie włączyło się chociaż części kierowców…

„Ostra Jazda” to program, który nie bazuje na złości i niezrozumieniu. Program dotyka tego, co jeszcze jest pozytywne w świecie motoryzacji- pokazuje pasjonatów i ich motoryzacyjne przygody. Ale nie tylko. – Chcemy tworzyć program interesujący dla każdego, staramy się dbać o różnorodną tematykę. Nawet jeśli ktoś nie interesuje się motoryzacją, może dowie

dzieć się czegoś o rzeczach przydatnych nie tylko fanom super bryk. Przecież w większości jesteśmy użytkownikami dróg, czy to jako kierowcy, czy pasażerowie. Dlatego warto być na  bieżąco- tłumaczy- Piotrek „Olo” Olszowski. A „Olo” wie co mówi, to prawdziwy specjalista w tej dziedzinie. Człowiek skarbnica w każdym temacie związanym z autami, a w szczególności tymi, które dopiero wkraczają na nasze rynki. – Można powiedzieć, że moja działka to zdecydowanie samochody. Lubię być na bieżąco i śledzę  wszystkie nowości na rynku. Staram się nie przeoczyć każdej większej i mniejszej premiery, ale przyglądam się także bacznie nowym gadżetom motoryzacyjnym, tropie rzeczy przydatne, ułatwiające jazdę i podróżowanie, ale staram się także przestrzegać przed akcesoriami, które poza zostawieniem niezłej sumki w sklepie nic więcej w nasze życie nie wniosą

Zdjęcia Marcin Łaukajtys

Bezpieczeństwo i przygoda

„Ostra Jazda” na antenie radia „GRA” nieprzerwanie gości już ponad trzy lata. Taki dość poważny dystans nasuwa pytanie o inspiracje. – Każdy kto ma jakąkolwiek pasje, bardzo dobrze rozumie to, że temat który się kocha po prostu się nie wyczerpuje… -zaznaczają prowadzący. Czego zatem możemy spodziewać się w najbliższym czasie? – Przede wszystkim jesteśmy jeszcze w klimatach „powakacyjnych”, wielu słuchaczy daje znać o ciekawych wyprawach w których uczestniczyli i myślę, że to ciekawe informacje, które mogą  przydać się innym. Jesienią  postawimy także punkt ciężkości na sprawy dotyczące bezpieczeństwa jazdy. Postawimy trudne pytania i postaramy się na nie odpowiedzieć.  Dużo w najbliższym czasie będzie się zmieniało także w przepisach, niebawem na naszym rynku pojawią się samochody „ściągane” z Anglii, bo będzie można je rejestrować bez „przekładania” kierownicy na lewą stronę, w prawie jazdy pojawią się nowe kategorie, co dotknie najbardziej fanów dwóch kółek, jednak szczególnie pozytywnie zapowiadają się zmiany zamykające dostęp do jazdy sku.

terami przypadkowym osobom, teraz trzeba będzie zrobić specjalną kategorię prawa jazdy i już nie da się jeździć nie wiedząc co oznacza znak „Stop”, zatem trochę będzie się działo- zapowiada Żaneta Lipińska-Patalon

Jeżeli chcesz podzielić się na antenie swoimi motoryzacyjnymi pasjami, zaprosić na ciekawe wydarzenie branżowe lub interesują Cię zmiany w przepisach drogowych napisz do autorów programu; jazda@gra.pl

Artykuł pochodzi z tygodnika Teraz Toruń, z dn. 30 lipca 2012



Ostra Jazda w radiu Gra, w każdą sobotę od 12.00 lub na on-line: www.gra.fm

Program to propozycja nie tylko dla fanatyków ekstremalnych doznań, ale i tych  którzy swoją motoryzacyjną przygodę dopiero zaczynają. Samochody, motocykle i chciałoby się rzec wszystko inne co ma koła i napędzane jest przez silnik. Pasjonaci, ciekawostki, nowości, testy i praktyczne porady. Nie brakuje bujania w obłokach innowacji technologicznych i twardego stąpania po ziemi codziennych problemów technicznych.

 



Tagi